Název: Váš soused je milionář
Autor: Thomas J. Stanley, William D. Danko
Série: –
Vydání: PRAGMA – 1998, ISBN: 80-7205-643-3
Počet stran: 272
Štítky: osobní rozvoj, finance, peníze, milionář, efektivita, šetrnost, skromnost, práce, vzdělávání, disciplína
Mé hodnocení: 4/5
Zamýšleli jste se někdy nad tím, že každý, ať už má příjem jakýkoli, žije v podstatě od výplaty k výplatě? Řídíte se heslem: peníze jsou od toho, aby se utrácely? Máte svůj finanční plán na rok, měsíc, týden? Víte přesně kolik za co utrácíte?
Ačkoli název knihy vyznívá dost komerčně a lacině (alespoň na můj vkus), až tím spíše navozuje dojem, že se vám bude snažit vnutit nějakou senzační radu o investicích, opak je pravdou. Vybízí ke střídmosti, disciplíně a ukázněnosti v nákupu spotřebních věcí.
Kniha je vystavěna na obsáhlém průzkumu amerických milionářů. Je sice zaměřena na podmínky v USA, takže částky a procenta získaná průzkumem v Americe si nemůžeme moc vztáhnout na sebe, ale základní vzorce chování můžeme snadno aplikovat i na naše české prostředí.
Poukazuje na rozdíly v chování mezi skutečnými milionáři, kteří opravdu dokázali získat finanční nezávislost, a mezi bohatými lidmi s vysokými příjmy, kteří jsou spíše jen tzv. „milionáři na oko“, protože své peníze vyměňují za okázalý životní styl, kterým si kupují „masku milionářů“, která jim vlastně ani nenáleží.
Většina z nás má špatný předpoklad, že k tomu, abychom mohli žít v blahobytu, musíme se soustředit na generování vyšších a vyšších příjmů. Ale co si budeme povídat, toho většina lidí střední třídy není schopna. Navíc co třeba takoví lékaři, právníci, nebo manageři? Ti mají mnohonásobně vyšší platy, a přesto také stále žijí od výplaty k výplatě.
Zdá se, že odpověď bude někde jinde než jen ve výši příjmů. Tato kniha se zaměřuje především na chování ohledně spotřeby a nakupování. Pokud nedokážeme kontrolovat své spotřební a nákupní chování, tak nám ani sebevětší výplata nepomůže.
Zajímavé je, že tzv. „milionáři na oko“ nakupují luxusní automobily, oblečení a šperky, které skuteční praví milionáři nekupují, anebo jen zlomek z nich ano. Kupují si draze masku milionářů, která paradoxně vlastně ani neodpovídá skutečné tváři milionářů.
Téma, které mi momentálně sedlo perfektně do mého nynějšího rozpoložení. Ústředním tématem knihy je šetrnost a skromnost. Celou dobu ve mně silně rezonoval pocit, že ačkoli je kniha orientována na finance, tyto vzácné povahové rysy by mohly být lékem i na mnoho dalších bolů našeho světa – ekologii, politiku, vědu nebo podnikání. Změna, ať už malá nebo velká, vždy začíná u jedince.
Facebook Comments