RECENZE: Alex Adams – Bílý kůň

Autor: Alex Adams
Série: 1. díl nedokončené trilogie
Vydání: Domino (2012), ISBN 978-80-7303-755-0
Počet stran: 304
Štítky: post-apokalyptické, temné, thriller, virus, katastrofické
Mé hodnocení: 2/5

Bílý kůň, prvotina Alex Adamsové, je hrůzostrašný příběh post-apokalyptické budoucnosti, který vás rozhodně nenechá v klidu. Neznámá choroba vymýtila z planety 90 % obyvatelstva. Hrstka přeživších jsou lidé vůči tzv. Bílému koni imunní, a pak je tu skupina lidí, které virus zmutoval tak, že by pro ně i smrt byla milosrdnější.

Hlavní hrdinkou je třicetiletá Zoe, která se po smrti svého manžela uzavřela sama do sebe. Pracuje jako uklízečka ve výzkumném ústavu, což jí vyhovuje, protože tak má čas přemýšlet, co si teď počne se životem. Jednoho dne ale najde doma na stole podivnou nádobu a od té chvíle její život nabere naprosto nečekaný směr. Následuje totiž série zvláštních událostí, vypuká neznámá epidemie a Zoe se nemůže zbavit pocitu, že ta tajemná nádoba je jakási novodobá Pandořina skříňka.

V knize se prolínají dvě dějové linky, „tehdy“ a „teď“, které se poměrně rychle střídají, takže čtenář musí být neustále ve střehu. Jsme tedy vhozeni do rozjetého děje, ale zároveň se před námi postupně odvíjí události, které mu předcházely. Krůček po krůčku přicházíme na kloub jednotlivým zápletkám, dílky do sebe začínají zapadat, přesto nás na konci čeká rozuzlení, jaké bychom asi nečekali.

Alex Adamsová píše tak nenuceně a samozřejmě, že vás příběh naprosto pohltí. Jste jeho součástí. Prostředí, děj, postavy, všechno působí tak reálně, až opravdu máte pocit, že tohle se klidně může stát. Začnete se bát. Já se teda bála. Seděla jsem po dekou, při sebemenším šramotu sebou cukala, nehty dokousané, a přesto jsem nebyla schopná odlepit od knížky oči. Sice jsem se pak bála jít v noci na záchod, ale nedalo mi to.

Kniha celkově má spád, skýtá mnohá překvapení a je plná nečekaných zvratů, mnohdy na místech, kde byste řekli, že se nic zvláštního stát nemůže. Jedna drastická a nechutná scéna střídá druhou. Zažíváte sled emocí, od dojetí a strachu, po odpor a vztek. S nepochopitelnou lehkostí Alex vytvořila ponurý, brutální svět, který je šokující svou uvěřitelností.

Nakonec ještě dodám, že tohle je jen první díl chystané trilogie. Kniha druhá nese název Rudý kůň, avšak jeho vydání je zatím odkládáno na neurčito, možná dokonce nebude vydáno vůbec, jelikož autorka podlehla tvůrčí krizi a trilogii zřejmě nedokončí. Nuže, i to se bohužel někdy stává. Za mě ale to zas taková katastrofa není, Bílý kůň mi jako samostatná kniha úplně stačí.

Další recenze knih ZDE