RECENZE: Di Fulvio Luca – Dítě, které v noci našlo slunce

Autor: Luca Di Fulvio
Série:
Vydání: Knižní klub (2016), 9788024254845
Počet stran: 600
Štítky: Kostnice, středověk, Saxie, nevolnictví
Mé hodnocení: 3/5

Marcus II, dědičný syn knížete ze Saxie, vyrůstá v přepychu a pohodlí obskakován služebnictvem na každém svém kroku. Vždy čistě a teple oblečen, s plným žaludkem a naivní bezstarostností, kterou může mít jen dítě urozeného otce. Jak nepřipravený byl na tak tvrdé vytržení z jeho dosavadního života a postavení, když se stal svědkem toho, jak je celá jeho rodina před jeho očima vyvražděna. Nezbylo mu nic než holý život, a i o ten by záhy přišel, kdyby ho nezachránila dcera porodní báby Eloisa. Jak těžká, ale o to potřebnější, pro něj byla životní lekce, která změnila jeho život od základů.

Slabý zhýčkaný a hloupý Marcus se dostává do domu porodní báby Agnete, která mu dává tvrdou volbu – nauč se žít pod falešným jménem jako nevolník, nebo umři. A tak se ve vsi pár měsíců po masakru najednou objevil chlapec Mikael, kterému se všichni posmívali pro jeho neschopnost a strach vepsaný ve tváři. Nikdo nevěřil, že Mikael zvládne přežít náročnou práci na poli a ústrky silnějších chlapců. Jediná Eloisa, která se do něj zamilovala na první pohled, ho povzbuzovala a bránila. Ale až starý podivín Rafael, žijící osaměle v ústraní dokázal ustrašeného chlapce přizpůsobit nevolnickému životu. Avšak aby se z bojácného rozmazleného motovidla stal muž je potřeba mnoho práce, odvahy a odhodlání a Mikaela čeká dlouhá a strastiplná cesta s nejistým koncem. K moci se totiž dostává člověk, který nechal jeho rodinu vyvraždit.

Di Fulvio dokáže i z tak banálních věcí jako okopávání pole udělat zajímavé počtení. První půlka knihy je věnována právě Mikaelovu přivykání na nevolnický život a těžkou práci. Poté, co chlapec dospěje, se ale podíváme i dál než jen za humna. Pro české čtenáře bude jistě zajímavá účast na kostnickém koncilu, kde se konalo upálení Jana Husa.

Příběh je vyprávěn z pohledu dítěte – o to víc vyniknou popisované hrůzy, které krutovládce páchá na každém kroku. Tohle Di Fulvio zvládá mistrně – stačí mu jedna ústřední hlavní postava a jeden bídák a na tom vystaví poutavý příběh. Díky tomuto jednoduchému vzorci se jeho knihy čtou takřka samy. Navzdory občasným brutalitám se ale nemůžu ubránit dojmu, že je to spíše taková propracovanější středověká pohádka pro dospělé. Pokud hledáte nenáročnou příjemnou četbu se středověkým námětem, je Dítě, které v noci našlo slunce pro vás tou pravou volbou.