RECENZE: Peter V. Brett – Tetovaný

Název: Tetovaný
Autor: Peter V. Brett
Série: Démonský cyklus – 1. díl
Vydání: Triton (2010), ISBN: 978-80-7387-354-7
Počet stran: 448
Štítky: démoni, fantasy, válka, magie, boj

Tetovaný (Painted Man) je prvním dílem série Démonského cyklu úspěšného amerického spisovatele Petera V. Bretta. Je to autorův debutový román, který začal psát na kurzu psaní fantasy literatury a prakticky celý ho sepsal na svém mobilu cestou do práce a z práce. Dnes se tento román řadí mezi to nejlepší, co nám fantasy žánr v posledních letech nabízí.

Obálka knihy, ačkoli esteticky velmi vyvedená, může u mnohých vyvolat jízlivý úšklebek – zase další tajemný chlap v kápi. Takovýchto podobně laděných přebalů je k vidění opravdu dost, namátkou mě napadá např. vykupitelská sága Paula Hoffmana. Pokud tedy tajuplným zahaleným postavám příliš nefandíte, nenechte se odradit, připravili byste se o skvělý zážitek.

Brett nás svým příběhem zavede do postapokalyptického světa, kde roztroušené lidstvo noc co noc sužují útoky jadrnců – démonů, kteří povstávají z Jádra země. Jedinou ochranu před nimi skýtá magická síť symbolů – tzv. chran. Kdysi lidé znali také bojové chrany, které démony dokázaly nejen odrazit, ale i zabít. Avšak během staletí, kdy lidé mylně věřili, že démony vyhubili, zapomněli na magii i na jadrnce a bojové chrany byly ztraceny.

Kniha Tetovaný je rozdělena do tří dějových linií tří hlavních postav, jejichž cesty se nakonec propletou. Arlen Sedlák z Tibbetské Říčky vždy toužil vystoupit za chrany a bojovat s démony. Krásná Leesha Papírova z Drvoštěpské Kotliny se stane zručnou kořenářkou. A mladý Rojer Krčma z Říčního Mostu, který v pouhých třech letech ztratil oba rodiče, oblékne strakatý kabátek žongléra. Každý z těchto tří hrdinů nalezne svůj vlastní způsob, jak bojovat s démony.

Hlavní hrdiny poznáváme již v dětství, takže máme možnost sledovat jejich vývoj. Autor věnoval popisu jejich mládí značný prostor, takže zpočátku nečekejte žádné strhující zvraty. Přesto je román psán čtivým jazykem a nabízí zajímavé doprovodné postavy, které děj poutavě dotvářejí, takže nedostatek akce člověk rád promine. Brett zkrátka vypracovával pevnou půdu pro nadcházející události, které budou mít rychlý spád.

Očima našich hrdinů máme možnost poznat život na severu, kde lidé čekají na spásu a příchod Osvoboditele, který svět zbaví démonského moru. S Arlenem ale také zabloudíme na jih do rozpálené krasijské pouště, kde se dostaneme do křížku s naprosto jinou kulturou a mentalitou, jejichž vzájemný střet se plně rozvine v příštím díle. Severské náboženství je připodobněno ke křesťanství, podobně jako na jihu můžete v krasijském fanatismu vidět prvky islámu. Jestli je to k užitku nebo ke škodě ať posoudí každý sám.

Sečteno podtrženo Tetovaný nabízí kvalitní poctivě vystavěný příběh, sympatické postavy a barvitě vykreslené prostředí, také akci, napětí a romantiku. Brett má dobře našlápnuto do dalších dílů, které určitě jako Tetovaný potěší každé fantasy srdce.