RECENZE: Sabine Ebert – Tajemství porodní báby

Autor: Sabine Ebert
Série: Tajemství porodní báby – 1. díl
Vydání: Knižní klub (2011), ISBN 978-80-242-2976-8, poprvé vydáno celosvětově v roce 2006
Počet stran: 552
Štítky: středověk, německo, rytíři, čarodějnictví, církev
Mé hodnocení: 5/5

Ocitáme se v drsném středověku, kde se spravedlnosti dostává jen těm, kteří si ji mohou svým postavením a penězi zaplatit. Zde ženy, ať už sebechytřejší a sebenadanější musí stát se sklopenou hlavou po boku svých mužů, nesmí se vzepřít jakémukoli jejich rozmaru a jediným jejich úkolem je rodit děti a pracovat na poli a v domácnosti. Jinými slovy – vítejte ve světě beze cti, naděje a rozumu.

Příběhem nás provází hlavní hrdinka Marta, slibná léčitelka, která se díky svým až nadpřirozeným schopnostem vycítit nebezpečí, léčit tělo i ducha lidí a racionálnímu uvažování stává trnem v oku mocných, závistivých a krutých pánů. Takové schopnosti a inteligence by byly pro muže zdrojem uznání a respektu. Pro ženu jsou nebezpečné a musí je tajit.

Při čtení vámi otřásají pocity pobouření nad bezmocí a nespravedlností tehdejší doby. Nesouhlasně kroutíte hlavou nejen nad donebevolajícím bezprávím, ale především nad lhostejností takzvaných zákonodárců. Hlavně čtenářky navíc díky osudům hlavní hrdinky nenechá v klidu mizerné postavení ženy ve společnosti, předsudky, že žena je pouze hloupý a tupý tvor, jehož slovo nemá žádnou váhu, a která je automaticky považována za špatnou díky své předchůdkyni Evě kdesi na počátku věků.

Marta je sirotek, kterého vychovala kořenářka a moudrá žena Serafina. Po její smrti se musí dát na útěk, protože hradní pán Wulfhart jí dává za vinu, že se jeho syn narodil mrtvý. Připojí se ke skupině kolonistů směřujících na východ země, aby zde osídlili a zúrodnili novou půdu a začali nový, svobodný život ve vesnici pána Christiana, který jakožto jeden z mála svého postavení dodržuje čest rytířského řádu. Nejen on nachází zalíbení v mladé léčitelce pro její krásu a dobrotivost. Avšak oba jsou vydáni na pospas vrtochům mocnějších a nadřazenějších, spoutáni svým postavením a nemožností řídit se svým srdcem.

Autorka se inspirovala osídlováním východního území ve 12. století. Na pozadí skutečných historických událostí vystavěla úchvatný příběh věrohodně popisující tehdejší atmosféru. Dočkáme se i trochy té červené knihovny, ale jen decentně, jinak je příběh bezmilostně protkán surovostí a brutálností tehdejší doby. Kniha je psána čtivě a poutavě, takže si ani neuvědomíte jak čas a stránky letí. První díl mě opravdu uchvátil a nedočkavě se pouštím do dalšího – Osudy porodní báby.

Série Tajemství porodní báby:

1. díl: Tajemství porodní báby
  2. díl: Osudy porodní báby