Obsah:
- náležitosti účetních dokladů
- typy účetních dokladů
- koloběh účetních dokladů
- názorný příklad účtování dokladů v praxi
Video:
Předchozí díl: ÚVOD DO ÚČETNICTVÍ #2 – DRUHY ÚČTŮ A PRINCIP ÚČTOVÁNÍ
Následující díl: ÚVOD DO ÚČETNICTVÍ #4 – DRUHY ÚČETNÍCH KNIH
Opáčko:
Náležitosti účetních dokladů:
- označení účetního dokladu,
- obsah účetního případu a jeho účastníky,
- peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
- okamžik vyhotovení účetního dokladu,
- okamžik uskutečnění účetní operace, není-li shodný s okamžikem vyhotovení účetního dokladu,
- podpisový záznam
Vnitřní účetní doklady
- Zaznamenávají interní operace firmy – např. se skladem, zaměstnanci, majetkem, apod.
- Např. příjemky, výdejky, mzdové listy, inventární karty, odpisové plány, aj.
Vnější účetní doklady
- Představují kontakt s vnějším okolím – s dodavateli a odběrateli, bankami, úřady, apod.
- Např. faktury, pokladní doklady, výpisy z účtů a úvěrů, aj.
Pokladní doklady
Příjmové – příjem hotovosti do pokladny – např. úhrada faktury vystavené odběrateli, prodej zboží či služeb zákazníkům, úhrada dobropisu
Výdajové – výdej hotovosti z pokladny – např. nákup zboží, materiálu, služeb, úhrada dodavatelské faktury, výplata mezd
Faktury
Vydané (odběratelské) – za uskutečněná plnění – např. prodej zboží, služeb, materiálu
Přijaté (dodavatelské) – za přijatá plnění – např. nákup materiálu, zboží, služeb
Zálohové – nejsou účetním ani daňovým dokladem. O přijatých či poskytnutých zálohách se účtuje až v souvislosti s platbou. Plátce DPH má povinnost do 15 dnů od přijetí úhrady vystavit daňový doklad.
Výpis z bankovního účtu
Kredit – přijatá platba na bankovním účtu – např. úhrada faktury vystavené odběrateli, prodej zboží či služeb zákazníkům, úhrada dobropisu
Debet – odchozí platba z bankovního účtu – např. nákup zboží, materiálu, služeb, úhrada dodavatelské faktury, výplata mezd
Výpis z úvěrového účtu
popř. splátkový kalendář, úvěrová smlouva
Interní doklady a ostatní dokumenty
- vnitřní účetní doklady firmy zachycují různé vnitropodnikové operace – mzdy, odpisy, pohyb skladových položek
- ostatní dokumentace firmy – smlouvy, výkazy, výpisy, reporty, zprávy, potvrzení, oznámení, atd.
Koloběh účetních dokladů
Třídění – faktury vydané, faktury přijaté, pokladní doklady, bankovní výpisy, interní doklady, aj.
Kontrola – správnost náležitostí a obsahu
Zaúčtování – zařazení do knih a přiřazení účtů
Archivace – uskladnění dokladů na bezpečné místo
Skartace – likvidace dokladů po uplynutí povinné doby archivace
Facebook Comments