Úvod do účetnictví – Druhy účetních dokladů

Obsah:

  • náležitosti účetních dokladů
  • typy účetních dokladů
  • koloběh účetních dokladů 
  • názorný příklad účtování dokladů v praxi

Video:

Opáčko:

Náležitosti účetních dokladů:

  • označení účetního dokladu,
  • obsah účetního případu a jeho účastníky,
  • peněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství,
  • okamžik vyhotovení účetního dokladu,
  • okamžik uskutečnění účetní operace, není-li shodný s okamžikem vyhotovení účetního dokladu,
  • podpisový záznam 

Vnitřní účetní doklady

  • Zaznamenávají interní operace firmy – např. se skladem, zaměstnanci, majetkem, apod.
  • Např. příjemky, výdejky, mzdové listy, inventární karty, odpisové plány, aj.

Vnější účetní doklady

  • Představují kontakt s vnějším okolím – s dodavateli a odběrateli, bankami, úřady, apod.
  • Např. faktury, pokladní doklady, výpisy z účtů a úvěrů, aj.

Pokladní doklady

Příjmové – příjem hotovosti do pokladny – např. úhrada faktury vystavené odběrateli, prodej zboží či služeb zákazníkům, úhrada dobropisu
Výdajové – výdej hotovosti z pokladny – např. nákup zboží, materiálu, služeb, úhrada dodavatelské faktury, výplata mezd

Faktury 

Vydané (odběratelské) – za uskutečněná plnění – např. prodej zboží, služeb, materiálu
Přijaté (dodavatelské) – za přijatá plnění – např. nákup materiálu, zboží, služeb
Zálohové – nejsou účetním ani daňovým dokladem. O přijatých či poskytnutých zálohách se účtuje až v souvislosti s platbou. Plátce DPH má povinnost do 15 dnů od přijetí úhrady vystavit daňový doklad.

Výpis z bankovního účtu

Kredit – přijatá platba na bankovním účtu – např. úhrada faktury vystavené odběrateli, prodej zboží či služeb zákazníkům, úhrada dobropisu
Debet – odchozí platba z bankovního účtu – např. nákup zboží, materiálu, služeb, úhrada dodavatelské faktury, výplata mezd

Výpis z úvěrového účtu

popř. splátkový kalendář, úvěrová smlouva

Interní doklady a ostatní dokumenty

  • vnitřní účetní doklady firmy zachycují různé vnitropodnikové operace – mzdy, odpisy, pohyb skladových položek
  • ostatní dokumentace firmy – smlouvy, výkazy, výpisy, reporty, zprávy, potvrzení, oznámení, atd.

Koloběh účetních dokladů

Třídění – faktury vydané, faktury přijaté, pokladní doklady, bankovní výpisy, interní doklady, aj.
Kontrola – správnost náležitostí a obsahu
Zaúčtování – zařazení do knih a přiřazení účtů
Archivace –  uskladnění dokladů na bezpečné místo
Skartace – likvidace dokladů po uplynutí povinné doby archivace

Facebook Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Pin It on Pinterest